PEPPOL access point

Een PEPPOL access point zorgt ervoor dat bedrijven en overheden toegang krijgen tot het PEPPOL netwerk. Hiermee is het mogelijk om facturen, inkooporders en binnenkort zelfs catalogi van- en naar relaties in Nederland, en zelfs heel Europa te versturen en te ontvangen. De aansluiting werkt middels het grootste e-voicingnetwerk van de wereld.

Het bedrijfsleven vraagt steeds vaker om e-factureren via PEPPOL. De Rijksoverheid verplicht nieuwe leveranciers sinds 1 januari 2017 zelfs om e-facturen te versturen en in april 2019 volgen alle overige overheden en aanbestedende diensten. De reden daarvan? E-factureren via PEPPOL is een stuk veiliger en minder foutgevoelig dan andere systemen. Dit omdat bedrijven en overheden elkaar via het PEPPOL netwerk automatisch kunnen identificeren middels een uniek ID. Daarnaast is alle verkeer wat via het PEPPOL netwerk verstuurd wordt encrypted. Om gebruik te maken van het PEPPOL netwerk, dient uw organisatie te worden aangesloten bij een PEPPOL access point.

Hoe sluit ik aan bij een PEPPOL access point?

Om u aan te sluiten op het PEPPOL netwerk, heeft u twee dingen nodig. Namelijk:

  1. Een partij die beschikt over een dergelijk access point én die in staat is uw financieel- of ERP-systeem hierop aan te sluiten.
  2. Software die uw te verzenden facturen kan omzetten naar het formaat dat gehanteerd wordt in het PEPPOL-netwerk. Daarnaast moet deze software in staat zijn om de facturen die u via het PEPPOL netwerk ontvangt, om te zetten naar een formaat dat uw financieel pakket of ERP pakket kan verwerken.

Easy Exchange biedt zo’n PEPPOL access point. Wij kunnen u dus aansluiten op het PEPPOL netwerk. Nadat wij u aangesloten hebben, kunt u beveiligd elektronische facturen ontvangen en versturen naar bedrijven en overheden binnen heel Europa.

Wilt u gebruik maken van de voordelen van een PEPPOL access point van Easy Exchange?

Neem contact op voor meer informatie of advies

Een PEPPOL access point voor elk ERP-pakket

Een PEPPOL aansluiting levert enkel tijdwinst op als u deze ook kunt koppelen aan uw ERP of financieel systeem. Easy Exchange  zorgt ervoor dat u uw facturen direct vanuit uw eigen ERP- of financieel systeem over het PEPPOL netwerk kunt versturen en dat u de facturen vanuit het PEPPOL netwerk direct in uw ERP- of financieel systeem kunt ontvangen en verwerken. Easy Exchange zorgt ervoor dat de facturen die door uw ERP worden gegenereerd worden omgezet naar het benodigde PEPPOL formaat en andersom. Daarbij maakt het niet uit van welk ERP- of financieel pakket u gebruik maakt. Easy Exchange is ERP-onafhankelijk.

Uw ERP-pakket met PEPPOL koppelen?

Neem contact op

Hoe is het PEPPOL netwerk ontstaan?

Het PEPPOL netwerk (Pan-European Public Procurement OnLine) is in 2008 opgericht door de Europese Commissie als testproject. Door technologische standaarden te ontwikkelen die alle overheden in Europa kunnen implementeren, moest het voor Europese overheden eenvoudiger worden om buitenlandse inkopen te doen.

Inmiddels is het PEPPOL netwerk uitgerold in diverse Europese landen waaronder Nederland. Om allemaal gebruik te kunnen maken van één netwerk is er een standaard ontwikkelt – de EN (Europese Norm), en specifiek voor Nederland de NLCIUS – waarbinnen beschreven wordt welke gegevenselementen er in een elektronische factuur opgenomen dienen en kunnen worden. Hierbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de wensen en eisen vanuit verschillende branches.

Ook e-facturen versturen en/of ontvangen via PEPPOL?

Neem contact met ons op voor meer informatie

 

Lees ook: Het PEPPOL-netwerk: de zekerheid van compliant en safe factureren